fbpx

התמודדות עם תסכול ברגעי לחץ

כולם זוכרים את המקרה המפורסם של זינדין זידאן בגמר גביע העולם בכדורגל במשחק של צרפת מול איטליה. הבלם האיטלקי פלט כמה שטויות …זיזו איבד את הראש ונגח בביטנו. זידאן הורחק והשאר היסטוריה.
אתמול צפיתי (באדיקות אני מוכרח לומר) ברבעי הגמר של אליפות העולם ברוגבי. במשחק של צרפת מול וולס (כן כן ..שוב צרפת). משחק דרמטי והפכפך, שגם בו אירוע של ספורטאי ברגע של "איבוד שפיות זמני" מחליט לפרק את פרצופו של שחקן אחר, לחטוף הרחקה ולחרב לנבחרתו את המשחק. גם אליפות העולם ברוגבי מתקיימת אחת לארבע שנים וגם כאן הרבה היה מונח על הכף. בסרטון המצ"ב ניתן לראות את האירוע ולראות בבירור כיצד השחקן הצרפתי חובט בעזרת המרפק בשחקן הוולשי. חשוב לציין כי הרוגבי הוא אכן ספורט מגע בו יש כל הזמן מגע קשוח, אגרסיבי ואינטנסיבי בין היריבות, אולם, בספורט הנ"ל יש חוקים מאד מאד ברורים ונוקשים שמגדירים מה מותר ומה אסור. כמו כן, זהו ספורט שמגובה מסורתית בערכים יציבים שעל פי הם מתחנכים הספורטאים.
ספורט תחרותי מעצים את רמות הלחץ שנמצא הספורטאי. וככל שהאירוע יותר ייחודי, יותר מסוקר ויותר חד פעמי רמות הלחץ עולות ומאלצות את הספורטאים להתמודד עם הפחדים והחרדות הכי גדולים שלהם. התפרצויות של זעם, כעסים, כאב, תסכול, אכזבה וכד' הם חלק ממה שהגוף והנפש מנסים לשחרר על מנת לווסת את רמות הלחץ. אנחנו רואים כל שבוע, כמעט בכל ענפי הספורט, כיצד שחקנים " מאבדים את זה…" ומשתמשים באלימות אל מול שחקנים אחרים… כאילו הם משליכים מעצמם את האחריות להתמודד והפעולה האלימה משמשת כמו "הקלה" רגעית או קתרזיס להתמודדות באותו הרגע. שיחרור האגרסיות, הרגשות התוקפניים כדי לצמצם ולהפחית את הלחץ הנפשי. תופעות אלו הן שכיחות וניתן לצפות, כי ברמות לחץ גבוהות כמו ספורט תחרותי נמשיך לראות אותם שוב ושוב. חשוב לציין כי באותו האופן בו מופנית האגרסיה החוצה היא יכולה, באישיות מסויימת, להיות מופנית פנימה (לא נעסוק בזה היום).
בנוסף, ענף הספורט שבו עוסקים הספורטאים משפיע מאד. יש ענפי ספורט כמו רוגבי וכדוריד, שמשוחקים ברמת עוררות גבוהה. במצבים כאלו ספורטאים נמצאים על הקצה מבחינת שליטה עצמית ויכולת לחשוב. מספיק מאיץ אחד שמערער ואז יש קריסה – בביצוע, בריכוז ובהתנהגות. "תאוריית הקטסטרופה" (כמתואר באיור המצ"ב) מתארת בדיוק את זה. במצבי לחץ גבוה עליה קטנה ברמת עוררות מובילה לקטסטרופה. זה בניגוד ל- U ההפוך שם הירידה בביצוע היא הדרגתית. זה כמובן גם נכון לספורטאים שבאופי שלהם נמצאים ברמת עוררות גבוהה או למשחקים חשובים שבאופן טבעי מעלים את רמת העוררות.
האימון המנטלי מסייע להתמודד הן ברמת הספורטאי והן ברמת הקבוצה עם ההשלכות וההיבטים של ספורט תחרותי והשפעתו על הנפש וההתמודדות של הספורטאי. יש לקחת בחשבון את אישיותו של הספורטאי, חוויותיו בעבר, ניסיונו, גילו ולעשות אבחון מדוייק של סביבתו האישית והספורטיבית. יש כלים וטכניקות רבות שניתן לאמן וללמד בשיטות שונות כיצד להתמודד עם לחץ וחרדה וכיצד לווסת את הכעסים, הכאב והתסכול. כמו כן, ניתן לעבוד עם כל ספורטאי באופן פרטני על הסיבות והמכניזמים שיוצרים את הפחד והלחצים ולעבוד משם. אולם, הדבר המשמעותי ביותר הוא להבין שהלחץ שם ואין שום סיבה להתנגד לו… הלחץ לא הולך לשום מקום…צריך להכיר בו, להבין אותו, לקבל אותו (ואפילו לאהוב אותו). הלחץ הוא גורם לדריכות, לאנרגיה וכשאנו יודעים לקבלו ולטפל בו בצורה נכונה הוא גם האנרגיה שתוביל אותנו להצליח. מאמנים רבים (גם מנטליים) מנסים להרחיק את הלחץ, לצמצם אותו, לגמד אותו לממדים קטנים כאילו הוא לא שם. זו טעות ! יש לתת לתהליכים הרגשיים "לעשות את העבודה", יש לקבל את הלחץ, לארח אותו בכבוד, להבין אותו ולעבוד משם.
העבודה בשגרה עם פסיכולוג ספורט מאפשרת ללמוד להבין מהם מקורות הלחץ אצל הספורטאי ומהן אסטרטגיות ההתמודדות העומדות לרשותו. ובעיקר מהם הכלים לוויסות רגשי תוך כדי התמודדות בכל החזיתות. המרכז לייעוץ מנטלי בספורט – Mental Jump מטפל ומאמן מנטלית ספורטאים בכל הדרגים, בכל הרמות ובכל הענפים. ב Mental Jump אנשי מקצוע שמכירים את עולם הספורט התחרותי לעומקו, לא רק ברמה התאורטית אלא בעיקר ברמה הפרקטית, בעלי ניסיון רב ומוכח בהכנת ספורטאים לרגעי האמת בתחרויות ברמות הגבוהות ביותר, בתמיכה מנטלית בשגרה והתערבויות במשברים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן