fbpx

הכנה מנטאלית עבור ספורטאים

כידוע, משחקים ותחרויות כרוכים בעומס רב לא רק מבחינה פיזית אלא גם ברמה המנטאלית. בעוד שהמאמץ הפיזי המשמעותי מורגש בעיקר בתחרות עצמה, ולפני כן באימונים, הרי שהאתגרים המנטאליים מופיעים זמן רב לפני התחרות והם הולכים ומתגברים לקראת המועד. דברים אלו נכונים לגבי ספורטאים מקצוענים וחובבים כאחד, לגבי מבוגרים ונוער וגם ילדים. על כן, ישנה חשיבות רבה לביצוע הכנה מנטאלית של ספורטאים לתחרויות ומשחקים.

האתגרים המנטאליים של התחרות

הכנה מנטלית של ספורטאים מגלה עד מהרה שכל מבוגר, מתבגר וילד מביא עימו אתגרים מיוחדים משלו, ולכן אין נוסחא אחידה לעבודה עם כולם. נהפוך הוא, קיים דגש מיוחד על עבודה פרטנית ומותאמת לספורטאי. יחד עם זאת, ישנם קווי דמיון שבהחלט חוזרים על עצמם ונכונים למרבית הספורטאים, ומסיבה זו עבודה קבוצתית שמבוצעת על ידי בעלי מקצוע ועל ידי המעטפת המקצועית בכללותה, יכולה להועיל מאוד גם לפרט. כך לדוגמא, לפני התחרות ובמהלכה על הספורטאי להתמודד עם ציפיותיו מעצמו ועם ציפיות הסביבה (אוהדים, שחקנים אחרים, ההורים, המאמן, שופטים וכן הלאה). כמו כן, עליו להתמודד עם מצבים הדורשים החלטות בזק, להתמודד עם כישלונות מהעבר הרחוק או הקרוב, עם החלטות מוטעות וגם עם הצלחות, לשאת את ההתרגשות, ההתלהבות והמתח, וכל זאת כמובן תחת עומס פיזי משמעותי.

כידוע, לרמה מסוימת של מתח לפני משחקים ותחרויות יש אפקט חיובי של עוררות וגיוס משאבים בזמן הנחוץ. יחד עם זאת, כאשר רמות המתח גבוהות מהרצוי, או כאשר המתח מלווה את הספורטאי לאורך זמן רב לפני המשחק/התחרות, הדבר בהחלט עלול לפגום בביצועיו. בין היתר, מצבים אלו עשויים להתבטא ברמה נמוכה של ריכוז, בקושי לקבל החלטות, בפגיעה בביטחון ובדימוי העצמי, בירידה ביכולות הפיזיות, בקושי לראות את התמונה השלמה, וכן הלאה. הכנה מנטאלית המבוצעת על ידי פסיכולוג ספורט ועל ידי המאמן, היא הדרך הנכונה להביא את הספורטאי לרמה אופטימאלית של מוכנות.

מה כוללת הכנה מנטלית

כאמור, הכנה מנטלית לספורטאים יכולה להיות שונה מאוד בין שחקנים וקבוצות. כך לדוגמא, ההכנה עשויה להתמקד בהרגעה ומיקוד על ידי נשימות עמוקות, היא עשויה לכלול דמיון מודרך המאפשר למוח לתרגל מצבים שונים עוד לפני המשחק, היא יכולה לחבר את הספורטאי אל נקודות הכוח שלו, יכולה להציב רף ציפיות המותאם לכישורים וליכולות וכן הלאה. בתוך כך, במידה שמדובר בספורט קבוצתי חשוב מאוד שההכנה המנטלית תתייחס גם לרמה הקבוצתית, אשר גם בה עשויים להיות מתחים ואתגרים המשפיעים על הפרטים השונים, וזאת לרבות המאמן, מאמן הכושר, הצוות הרפואי וכן הלאה.

לפרטים נוספים בנושא אנו מזמינים אתכם לפנות אל המרכז לייעוץ מנטלי בספורט בטלפונים 054-2480420 (רענן דגן) ו- 050-5273133 (אוהד מעוז).

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

ספורט טיפולי

טיפול שיקומי מחקרים רבים לאורך העשורים האחרונים תומכים בעידוד פעילות ספורטיבית. ממצאי המחקרים מעידים כי

קרא עוד »
דילוג לתוכן