fbpx

הכנה מנטאלית לתחרות

אנשי המקצוע במרכז לייעוץ מנטלי בספורט מחזיקים בשנות ניסיון רבות ובידע רב שנרכש בעבודה עם קבוצות, מאמנים וספורטאים מישראל ומחו"ל. אנו מעניקים ליווי לקבוצות וספורטאים בכל רחבי הארץ, החל מגילאי הילדים ועד לבוגרים המתחרים ברמות הגבוהות ביותר. אנו מאמינים ויודעים היטב כי הכנה מנטאלית לתחרות היא מרכיב בסיסי ונחוץ, המהווה חלק אינטגרלי מההתכוננות של הספורטאי בכל המישורים האחרים.

כידוע, לפני תחרות ובמיוחד תחרות חשובה, קיימת מידה של לחץ ועומס נפשי, אשר עימה צריך הספורטאי להתמודד. דברים אלו נכונים לגבי כלל ענפי הספורט, בין אם מדובר בריצה, שחייה, במשחקי כדור וכדומה. אין ספק כי הלחץ הנפשי משפיע על הספורטאי ברמה הנוירולוגית, הקוגניטיבית והפיזיולוגית, וברמות גבוהות מדי שאינן מנוהלות היטב הוא בהחלט עלול לפגום בביצועים וההישגים. ואם הדבר נכון לגבי הספורטאי הבודד, בוודאי שהוא תופס לגבי תחרויות קבוצתיות. ואולם, אחת הבעיות בישראל היא הזנחה של ההיבט המנטלי במרבית מערכות הספורט על חשבון הכושר הגופני והטכניקה בלבד, וכך נשארים בצד היבטים חשובים שיש ללמד עוד מתחילת הדרך כגון ריכוז, ניהול לחצים, שמירה על מומנטום, תקשורת טובה וכדומה.

הכנה מנטאלית נכונה לתחרות

הכנה מנטאלית לתחרות המבוצעת באופן נכון יכולה לשפר פלאים את החוסן והגמישות המחשבתית של הספורטאי, ומכאן גם את ביצועיו. יש לציין כי לא מדובר רק בעבודה הנעשית ביום ובשעות שלפני התחרות עצמה, אלא גם בעבודה המבוצעת באופן שוטף. למעשה הכנה מנטלית לתחרות יכולה להיות בנויה ממספר שלבים ומרכיבים, בהתאם להעדפותיו, אופיו, צרכיו ומצבו של המתחרה, ולפי תפיסת עולמו של המאמן.

כך לדוגמא, ההכנה המנטלית עשויה לכלול תרגילי דמיון מודרך, המאפשרים למוח לתרגל מראש ולהתכונן לקראת האתגרים הצפויים בתחרות. בסביבה נוחה ורגועה עובר הספורטאי על הבעיות שעשויות לצוץ וכיצד הוא יפתור אותן, על נקודות הכוח שלו וכיצד הן ישרתו אותו, על הדברים שיפעל לשפר בתחרות הקרובה, וכן הלאה. דוגמא נוספת למרכיב אפשרי של ההכנה הוא תרגול של נשימות עמוקות ושימת מודעות עליהן, דבר המאפשר לנקות את המחשבות ולהרגיע אותן, כמו גם להרגיע את הגוף ולספק רמה טובה יותר של חמצן בדם.

כאמור, מדובר בתרגולים שחשוב לבצע לפני התחרות עצמה אך גם לאורך זמן, שכן ככל שמבצעים אותם כך הופכים לחלק בלתי נפרד מהשחקן לפני, במהלך ואחרי התחרות. אם אתם רוצים לשמוע פרטים נוספים בנושא, אנו מזמינים אתכם לפנות אל המרכז לייעוץ מנטלי בספורט בטלפונים 054-2480420 (רענן דגן) ו- 050-5273133 (אוהד מעוז).

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן