fbpx

התמודדות עם לחץ בקרב ספורטאים

אין ספק כי העיסוק בספורט תחרותי מערב מידה מסוימת של מתח, לחץ או בעגה המקצועית – דחק. מדובר בשרשרת של תגובות מנטאליות ופיזיולוגיות המקושרות ומגבירות זו את זו, שאליהן יש להסתגל ועימן להתמודד בהצלחה.

באופן כללי, ככל שהספורטאי הוא יותר ותיק ומנוסה, כך יכולתו להתמודד עם לחצים לפני, במהלך ואחרי תחרויות טובה יותר. זאת לאור ניסיונו, היכרותו עם יכולותיו ועם נקודות הכוח שלו, והעבודה שביצע לאורך שנים בפן המנטאלי בעצמו ובעזרת אנשי מקצוע שונים. למרבה הצער, בישראל נוטים להזניח את ההיבט המנטאלי שהינו כה חשוב לרווחת הספורטאים, להנאתם מהפעילות ולהישגיהם, עובדה הניכרת הן בגילאים הצעירים והן בבוגרים. המרכז לייעוץ מנטלי בספורט שם לעצמו למטרה לפתח את התחום, ובשיתוף ידע עם הוועד האולימפי בישראל מלווה ספורטאים וקבוצות מתחילת הדרך התחרותית ועד לרמות הגבוהות ביותר.

איך מתמודדים עם לחץ

לחץ בספורט עשוי לנסוע מגורמים שונים, כאשר אחד המוקדים המרכזיים הינו הערכת חסר של היכולות אל מול המשימה האמורה להתבצע. ככל שהפער בין שני אלו רב יותר, כך התחושות הפיזיות והמנטאליות הינן חזקות יותר. מאידך, ככל שקיימת יותר התאמה כך הספורטאי מפגין יותר מסוגלות וגם הנאה מהפעילות.

עם הזמן והאימונים כל ספורטאי מסגל, מוצא ומטפח לעצמו דרכי התמודדות עם לחץ המתאימות לאישיותו. כך לדוגמא, יש המפיגים ומאזנים את הלחץ באמצעות טיול, יש המבצעים תרגילי חשיבה חיובית, יש היוצאים לבילוי קל, יש המתרגלים נשימות, מדיטציה, יוגה וכן הלאה. יחד עם זאת, התמודדות עם לחץ אינה בהכרח נלמדת באופן עצמאי וחשוב לקבל עזרה מקצועית באמצעות ליווי פרטני של הספורטאי, וכן באמצעות ליווי קבוצתי ומערכתי במידת הצורך. טיפוח היכולות המנטאליות בכלל, והיכולת להתמודד עם לחץ בפרט לאורך זמן, מעניקה כלים חיוניים המסייעים לספורטאים להיות יותר ממוקדים ומרוכזים בתחרות עצמה.

לפרטים נוספים בנושא אנו מזמינים אתכם לפנות אל המרכז לייעוץ מנטלי בספורט בטלפונים 054-2480420 (רענן דגן) ו- 050-5273133 (אוהד מעוז). הנכם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח להשיב על כל שאלה והתלבטות.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן