fbpx

פסיכולוג ספורט לילדים

פסיכולוג ספורט לילדים- דמות משמעותית להצלחת הילד הספורטאי

התסריט הזה חוזר על עצמו כמעט מידי שבוע. הטלפון שלי מצלצל ועל הקו נמצא הורה של ספורטאי או ספורטאית צעירים. הגעתי לישי? שמעתי שאתה עוסק בפסיכולוגיית ספורט. אני צריך להתייעץ איתך לגבי הבן שלי. השיחה מתמשכת ולרוב ההורה יספר על הקשיים שהוא חווה עם הילד הספורטאי שלו. ההורה יתאר את המצוקות שלו, הקושי להתמודד עם החרדה ברגע האמת, בין אם מדובר במשחק כדורסל, בקרב בג'ודו או בביצוע של אלמנט באחד מענפי ההתעמלות. אחת "התלונות" שתעלה לרוב בשלב הזה היא לגבי הפער בין התפקוד שרואים באימונים לעומת תחרויות ומשחקים, וכן לגבי סימנים של מצוקה ולחץ איתם ההורים כבר מתקשים להתמודד (וכמובן שגם ההורים נמצאים בלחץ וזקוקים להכוונה). מכאן השיחה מתגלגלת ולמעשה תהליך העבודה כבר התחיל. 

 

אז מה זה בכלל פסיכולוגיית ספורט או אימון מנטלי לספורטאים ומה המשמעות והחשיבות שלהם בגילאים הצעירים? בשנים האחרונות יש עליה במספר העוסקים בספורט באופן תחרותי, דבר שיכול להתחיל כבר בגילאים צעירים מאוד בחלק מן הענפים. ועם העיסוק בספורט תחרותי הילדים (וגם ההורים כמובן) נתקלים באתגרים לא פשוטים – ספורטאי תחרותי מתמודד יום יום עם הצורך להצטיין, לבצע את הנדרש בצורה טובה, לעמוד בציפיות של המאמן, הוריו וחבריו לקבוצה, ולהתמיד בכך תוך שהוא מפגין מאמצים פיזיים ומנטליים לא פשוטים. כל אלו מייצרים עליו לחץ, משליכים על הביטחון העצמי שלו ועל תחושותיו ורגשותיו, ולכן מחייבים סיוע ותמיכה שתיעשה באופן מקצועי ומסודר על ידי מי שהוסמך לכך.

 

בנקודה זו  אני רוצה לשאול שאלה אותה הפניתי כבר לאלפי ספורטאים מאמנים והורים לספורטאים – איזה אחוז מההצלחה בספורט תחרותי קשורה להיבט המנטלי והפסיכולוגי?  קחו רגע וענו על השאלה הזו. מתוך כל התמהיל של הצלחה בספורט שכולל היבטים טכניים, פיזיים טקטיים ומנטליים כמה באחוזים לדעתכם יש חשיבות להיבט המנטלי. 

 

התשובות שאני מקבל לרוב נעות בין 40 ל-70 אחוז. חשוב לומר שאלו אחוזים גבוהים מאוד שמעידים בצורה חד משמעית על ההבנה של כל מי שעוסק או עסק בעבר בספורט לגבי חשיבות ההיבט המנטלי. ואז עולה השאלה הבאה – איזה אחוז מהזמן אנו משקיעים בעבודה ופיתוח של החלק הזה? איזה חלק מהזמן הספורטאי וסביבתו משקיעים בצורה ממוקדת בפיתוח החוסן המנטלי שלו? כאן התשובות לרוב נמוכות בהרבה ומעידות על פער בלתי נתפס בין החשיבות שמייחסים להיבט המנטלי לבין כמות הזמן והאנרגיה שמושקעת בפיתוחו. ובדיוק את הפער הזה אנו רוצים להתחיל ולסגור – ואת זה ניתן לעשות רק באמצעות עבודה מסודרת עם איש מקצוע שיסייע בפיתוח היכולות הללו. 

 

חשוב לומר שאנו רואים בעיסוק בספורט תחרותי מימד חשוב בפיתוח האישיות של ילדים ונוער בעת הנוכחית. התמודדות עם האתגרים הללו מסייעת לעוסקים בספורט להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים בהם יתקלו בהמשך החיים גם מחוץ לעולם הספורט. כאן בדיוק נדרשת התמיכה של איש מקצוע שיוכל לסייע לאותם ספורטאים צעירים "לנצל" את האתגרים והקשיים ולצמוח מהם ולהשתפר, הן בספורט והן מחוצה לו. 

 

פסיכולוג ספורט או מאמן מנטלי מתמקדים בסיוע לביצוע של הספורטאי – תפקידם לעזור לו ולבנות ביחד איתו את הכלים המנטליים והפסיכולוגיים בהם ישתמש כדי להיות יותר טוב ברגע האמת. ההיבטים המנטליים כוללים התייחסות בעיקר לשליטה במחשבות וברגשות שלו. הכוונה היא לסייע לספורטאי ללמוד כיצד הוא יכול לכוון את המחשבות שלו בצורה שתסייע לביצוע ולתפקוד ולא תפריע לו. למשל, לשנות דפוסי חשיבה שליליים שמייצרים לחץ ומקשים עליו ולפתח דפוסי חשיבה נכונים יותר. בנוסף, הוא ילמד כיצד ניתן לשלוט ברגשות בצורה טובה יותר – להירגע כשהלחץ והתסכול עולה או להעלות את רמת האנרגיה והאגרסיביות כשצריך. בפגישות עם הספורטאי תיבנה ביחד איתו תכנית מנטלית מותאמת שתסייע לו לקחת את הדברים ולבצע אותם "על המגרש". תכנית זו מורכבת מ-4 שלבים:

1. זיהוי – לאחר היכרות ראשונית איש המקצוע והספורטאי מזהים ביחד על מה צריך לעבוד. איזה "שריר" מנטלי צריך לפתח. 

2. החלטה על תכנית לשיפור – בשלב זה מחליטים בצורה  משותפת אילו פעולות יש לבצע כדי לפתח את היכולת אותה רוצים לפתח. מה הספורטאי  יכול לעשות שיעזור לו להתמודד. 

3. תרגול – בשלב זה הספורטאי מתרגל באימונים ואף במשחקים ובתחרויות, והמשוב שלו ותחושותיו מאפשרים לאיש המקצוע להמשיך ולשפר את התכנית המנטלית. 

4. בחינת השיפור בתפקוד – לאור הביצוע במשחקים ובתחרויות ניתן לקבל משוב להצלחה ולהחליט על נקודות נוספות אותן יש לשפר. חשוב לציין שאין הכוונה כאן אך ורק להצלחה בתוצאות. יכול להיות מקרה בו לא יהיה שיפור ניכר בתוצאות אולם בשלב ראשוני תהיה תחושה שהספורטאי פחות לחוץ בתחרות.

 

פסיכולוג ספורט- ילדים ובני נוער: דוגמא תכנית מנטלית לדוגמה שנבנתה עבור שחקן כדורסל בן 14:

1.זיהוי – כשהגיע בשלב תחילת העונה הקושי העיקרי היה שהשנה מתקשה לפתוח  משחקים טוב. מרגיש לחוץ לפני משחקים.  משיחות איתו ועם הוריו עולה שהשנה יש עליו הרבה לחץ כי הפך לשחקן מרכזי בקבוצה. הלחץ בו מצוי לפני משחק גורם לו לעשות פעולות לא טובות בתחילת משחק, מתחיל מבולבל, לא זוכר מה צריך לעשות ומכאן הביצוע שלו נפגע. 

2. תכנית לשיפור:

  • מטרה מנטלית 1 – הכנת תסריט חיובי ומטרות למשחק אותו קורא בימים שלפני וגם ממש בדרך למגרש. כותבים ביחד תסריט חיובי של המשחק (מעין תיאור של האופן בו רוצים שיראה השחקן תחילת המשחק) ו-3 מטרות לגביהן התייעץ גם עם המאמן כך שיותאמו לסגנון המשחק שלו (סגירה חזקה לריבאונד, לחדור לסל, להתחיל משחק באנרגיות גבוהות). המטרה לעזור לו להתמקד בביצוע ופחות לחשוב על הציפיות הגדולות והלחץ שמרגיש. 
  • מטרה מנטלית 2 – הקפדה על שגרה קבועה לשעתיים שלפני משחק. מתחיל בכך שמדמיין את תחילת המשחק כמו שרוצה שיהיה, בין היתר על ידי קריאת התסריט שהכנו יחד. בשלב החימום, חוזר על מטרות למשחק, ושוב על התסריט. ממש לפני תחילת המשחק – העלאת דופק. קפיצות, משחרר את הגוף. 
  • מטרה מנטלית 3 – כשמתחיל המשחק מתמקד בפעולות פשוטות – נכנס למשחק בהדרגה. 

3. תרגול – מבצע לפני חלק מהאימונים כתרגול וכמובן לפני משחקים. 

4. בחינת השיפור בתפקוד – שיפור ביכולת להיכנס טוב למשחק. רגוע ועם יותר ביטחון. משוב גם מהשחקן, גם מההורים, וגם לאור סטטיסטיקה של רבע ראשון.

 

ומילים אחרונות לחשיבות התהליך מעבר לסיוע בבניית התכנית המנטלית – ישנם מקרים בהם הדבר החשוב ביותר עבור הספורטאי הוא בכך שאיש המקצוע מצליח לבנות עבורו "סביבה בטוחה" בה יכול לשתף בקשיים שלו, "לאוורר" את הרגשות שלו ולהתחזק. הוא מוזמן לדבר גם על דברים שקורים לו מחוץ לספורט ומשפיעים עליו, ולנצל את הדיסקרטיות כדי לחשוף חולשות ורגשות שבמקרים רבים אין להן מקום בספורט תחרותי. כל אלו מאפשרים לספורטאים הצעירים לא רק להצליח להביא אחוזים גבוהים יותר של היכולת שלהם ברגע האמת, אלא גם להיות פחות שחוקים מהספורט ולהצליח להתמיד בו לאורך זמן רב יותר. בהקשר זה איש המקצוע גם נמצא בקשר רציף עם ההורים ומכוון גם אותם במסגרת התהליך ובמידת האפשר ואם רוצים בכך אנו ממליצים שיהיה גם בקשר עם המאמן ואף יבוא לצפות בספורטאי באימונים ובתחרויות. 

 

אנו במנטל ג'אמפ שמנו לנו למטרה להוביל לשינוי ולחיזוק היכולות המנטליות של ספורטאים החל מגילאים צעירים. אנו מעסיקים אנשי מקצוע שנבחרו על ידינו בקפידה, בעלי היכרות ממוקדת עם מגוון רחב של ענפים ובפריסה ארצית רחבה. בשנים האחרונות סייענו למאות ספורטאים ולהוריהם בתהליכים מותאמים אישית בהתמודדות עם הלחצים ועם האתגרים של הספורט התחרותי בגילאים הצעירים. נשמח לעמוד לרשותכם. מוזמנים ליצור איתנו קשר ולהתייעץ בכל נושא.

[email protected]

054-2480420 –  רענן דגן

050-5273133 – אוהד מעוז 

054-9720634 – ישי צור

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן