fbpx

התמודדות עם שינוי ארגוני

"התמודדות עם שינוי ארגוני- המדריך המלא"

ישנם שינויים שמתרחשים באופן מתוכנן, הארגון וקברניטיו רואים מגמה מסוימת, מנתחים תוצאות פיננסיות, מוצרים, שווקים וכד' ומקבלים החלטה לעשות שינוי. שינוי ארגוני יכול לנבוע גם ממשבר פנימי או חיצוני שמשאיר את הארגון בחוסר ברירה אלא להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה או למשבר (ראו ערך קורונה וכד'). לא מעט מחקרים מוכיחים שגם שינויים שהיו ידועים ותוכננו היטב נכשלו בביצוע. הסיבה המרכזית נעוצה בעובדה כי כל המערכת הייתה מכוונת לביצוע השינוי ברמת התוכן ופחות עסקו בתהליך השינוי והצורך לשמר ולתחזק את המערך האנושי. המערך האנושי, שרגיל לתבניות, רוטינות והרגלים מתקשה להכיל במקרים רבים את השינוי וחוסר ההבנה, לעיתים, בצורך לנהל את המערך האנושי בד בבד עם השינוי הארגוני הוא מתכון בדוק לכישלון מהדהד. רוב המנהלים, מעריכים כי שינוי הוא הפסקה של משהו והתחלה של משהו אחר, כמעין שלטר חשמלי אותו ניתן להעביר ממצב on ל off ולהיפך. מבלי לקחת בחשבון את העומק הנדרש לטיפול במשאב האנושי בהתמודדות עם השינוי ואי הוודאות הנגזרת ממנו. וויליאם ברידג'ס מגדיר שינוי כאירוע ייחודי, נקודתי בזמן – התייעלות, שינוי באסטרטגיה וכד'. הוא מבחין בין שינוי (change) למעבר ( transition) , שהוא תהליך חדש, הכרוך בלמידה, הסתגלות, הפנמה והשלמה של האנשים למצב החדש. בתהליך המעבר אנשים מוותרים על מה שהיה, על הזהות הקודמת שלהם והם חייבים להשלים עם סיומה, אחרת לא יוכלו להתחיל מחדש. גם קובלר ורוס (Kubler & Ross, 1969) ממחישים במודל שלהם את המשמעויות הרגשיות הנובעות משינויים ארגוניים. הם מציעים מודל מארגן שממחיש כיצד אנשים מגיבים רגשית בהתמודדות עם שינוי ארגוני. הם ראו שתהליכים רגשיים אלו דומים מאד לתגובות רגשיות לתהליכי צער ואבל על אובדן. מודל זה שופך אור נוסף על המשמעויות הניהוליות בעולם הרגשי ועל המיומנויות של המנהלים כשמנהלים שינוי. אחד החוקרים שמציע דרך מעשית לנהל שינוי ארגוני הוא קוטר ( Kotter, 1996) במודל 8 השלבים הוא פורס את הדרך בה מומלץ לנהל את תהליך השינוי הארגוני וזאת על בסיס למידה שיטתית ממעל 100 חברות שנחקרו בזמן שעברו שינויים ארגוניים. לאור זאת, יש צורך במנהלים המבינים את גודל המאורע ומסוגלים \ יכולים להשיט את הספינה בתנאים הללו. בין הצורך בשינוי אליו יש לחתור בנחישות לבין ההבנה כי המשאב האנושי זקוק להכוונה, אחזקה, עומק מנטלי ורגישות מצד המנהלים בתקופת המעבר. ניהול בתנאי אי ודאות הוא אולי מהמיומנויות והיכולות הנדרשות ביותר בעידן המודרני.

בבסיס ההכשרה הניהולית אנו סבורים כי יש לצייד את המנהל ראשית בתפיסה המכוונת להבין ולהבחין בתופעות האנושיות והפסיכולוגיות הנגזרות ניהול בתנאי אי וודאות כמו גם קבלת החלטות בתנאי אי ודאות. ולכן בחרנו לעבוד עם מודל גש״ר מאח״ד: גוף, שכל, רגש, מערכת, אמונות, חברתי, דמיון (מודל זה פותח על-ידי מולי להד ועפרה אילון). זהו מודל רב ממדי שמסייע למנהלים רבות בהמחשה והפשטה של התהליך והצורך של העובדים שלהם. הרעיון המרכזי הוא לאפשר למנהלים לזהות את הדפוסים איתן מנסים העובדים לתקשר עם העולם ולספק להם את הצורך המיידי. לאנשים יש מגוון רחב מתוך האפשרויות הללו, ובכל אדם קיים הפוטנציאל להתמודד בעזרת כל השש, אלא שכל אדם מפתח את דפוס ההתמודדות הייחודי שלו. תהליך פיתוח זה קורה משחר ילדותנו ונמשך כל החיים, והוא משלב יסודות ביולוגיים (תורשה) סביבה ולמידה. חשוב גם לציין, כי לרובנו יש דפוס או אופני התמודדות מועדפים בזמנים שונים, והשימוש בהם מפותח, ועם זאת יש אופני התמודדות שלא פותחו בשל נסיבות חיים וסביבה שונות.

 

עולם הספורט כפלטפורמה לתרגול אי וודאות

עולם הספורט מהווה בסיס יוצא דופן להבנת המשמעות של התמודדות עם אי וודאות ושינויים דחופים. הרי, תחרות ספורט מעצם קיומה היא מפגש ישיר עם הלא נודע. ספורטאים ומאמנים מתאמים ומתרגלים מפגש עם מצבים בהם הכל משתנה כתוצאה משינוי אסטרטגיה של היריב, פציעה, הרחקה, וכל החלטה שמתקבלת ומשנה את המציאות. ברגעים אלה על הספורטאי להבין מה קרה ולהגיב. התגובות האוטומטיות נובעות בתוך אישיותו של הספורטאי, מקרקעית הנפש, מתוך תשוקותיו ופחדיו. גם הספורטאי לומד ומטמיע אסטרטגיות התמודדות, מיומנויות וכלים שמסייעים לו רבות…אך הכלי המרכזי העומד מולו הוא היכרותו אותו עצמו: "דע את עצמך" כפי שהגה אפלטון, הייה מודע לעצמך ובכך הגעת לפחות לחצי הדרך (יש הטוענים שאף רחוק מכך).

 

סדנת התמודדות עם אי ודאות- פעילות בנושא התמודדות עם שינוי

מתוך זה פיתחנו פעילות התמודדות עם שינוי ואי וודאות ייחודית בה מתמודדים המנהלים ולומדים על אי וודאות ושינוי הלכה למעשה. תוך התנסות ולמידה של הפעלת כלי שייט בים. (קיאקים או סאפ), הרעיון הוא לייצר קשר ישיר בין התנסות בממלכת תנאי אי הוודאות הוא הים לבין עולם העבודה הנמצא ביום יום. בסדנא שכזו המנהלים מתבקשים להתמודד עם מצב אי ודאות אישי וקבוצתי. המנהלים נכנסים עם כלי השייט לים לאחר לימוד תיאורטי ומתנסים בהפעלת הכלי שייט, כמו כן, לומדים לנוע בבטחה, לבצע פעולות פשוטות לבד ואחר כך מול חבריהם, בסוף מתקיימת תחרות לאינטגרציה ויישום על מה שנלמד. בכל שלבי הסדנא מתקיים עיבוד על החוויה וגזירת המשמעויות לחיי היום יום של המנהלים. במהלך הסדנא ממלאים המנהלים שאלון והוא מנותח באופן אישי עם פידבק אישי לכל מנהל. מדובר בתהליך אפקטיבי מאד, יישומי המסייע קבות למנהלים להבין את תפקידם ותפקודם לאור המציאות המשתנה והצורך שלהם להיות משמעותיים ולקחת אחריות על התהליך למען עצמם ולמען עובדיהם.

 

מי אנחנו?

המרכז לייעוץ מנטלי בספורט הוקם על ידי אוהד מעוז ורענן דגן לאחר עשרות שנים של עבודה ייעוצית בארגונים ועם ספורטאי הישג. אנחנו מלווים ארגונים עסקיים, מנהלים בכל הדרגים, ספורטאי הישג, קבוצות תחרותיות וספורטאים אולימפיים.

נשמח באם תיצרו עימנו קשר ונסייע לכם בבניית מגוון סדנאות או ימי גיבוש המכילות תוכנית לפיתוח מנהלים חדשנית, מגוונת, מעוררת השראה ומדויקת מאד לפי הצרכים שלכם.

054-2480420 (רענן דגן)

050-5273133 (אוהד מעוז)

 

[email protected]

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן