fbpx

ניהול עצמי אפקטיבי

ניהול עצמי- המפתח לשיפור אפקטיביות ניהולית

ארגונים רבים מנסים לפצח בעשור האחרון את השיטה הניהולית המיטיבה ביותר עם השגת יעדים עסקיים. שיטת הניהול ההיררכי נפוצה כיום בכתשעים אחוזים מהחברות והארגונים בעולם. בבסיס השיטה עקרונות המעודדים שליטה, ריכוזיות, נוקשות, אטימות, מידור, יעילות, שמרניות וחדגוניות. אין לזלזל בהצלחות ההיסטוריות של ארגונים שדגלו ועדיין דוגלים בשיטה זו – ובראשותם הנרי פורד וחברת פורד העולמית בה הונחלה השיטה כבר בשנת 1920 ותוצאותיה ידועות.

שינויים רבים עברו על האנושות במאה השנים האחרונות בעיקר בהיבט הטכנולוגי והתמורות החברתיות אשר מיקדו את העשייה בתהליכים באדם כיחידה. במוקד השינוי התפיסתי הזה עומדת שיטה שנקראת ניהול עצמי ובמסגרתה שואפים ארגונים לאמץ עקרונות של ביזור, שחרור, חופש, שקיפות, פתיחות, אפקטיביות, גמישות, רכות ורבגוניות.

על מנת להבין את השלכותיה על תהליכים והתנהלות ארגונית נספק למושג ניהול עצמי הגדרה; מבנה ארגוני המניח כי ארגון, בדיוק כמו האדם, מתפקד כמערכת מורכבת ועל כן יש לאפשר בו יחסים גמישים, עצמאיים ואוטונומיים המושתתים על עקרונות של פתיחות, שקיפות ומוטיבציה. חשוב להבין כי הנחלת שיטה ארגונית זו מקורה בהטמעתה לפרטים המרכיבים את החברה – מבעלי השליטה, דרך המנהלים ועד לעובדים בארגון. בשיטת הניהול העצמי הארגוני יכול כל אחד מהעובדים להיות אחראי ואף לנהל תחומי פעילות שונים העומדים בהלימה עם מטרות הארגון והחברים בו.

ארגון היררכי נוטה להשתמש בשיטות של תמריצים – העלאות שכר ובונוסים המהווים משחק של מקל וגזר בין השקפת הארגון לעובדיו ומנהליו, אולם בחלוף השנים נוכחו מנהלים רבים לגלות כי לשיטות מסוג זה מפתחים עובדים כושר הסתגלות אשר לאורך זמן מייתר את יעילותן ואף פוגע בחיבור הפנימי שבין הארגון, המנהל והעובד. מדוע? מכיוון ששיטות אלה אינן עונות על הצורך של האדם בחיבור ערכי למטרות אליהם הוא מחובר ומעניקות לו משמעות במשך חייו בארגון.

מכאן אנו מבינים כי על מנת לייצר אפקטיביות ניהולית בארגון עלינו לרתום את מנהליו, לחבר ולהדריך אותם אל השיטה הניהולית הרצויה, זאת במטרה לטפח מנהלים בעלי מיקוד שליטה פנימי ברוח הארגון ורק אז יוכלו להעביר ולאמן באותה שיטה את העובדים במטרה לייצר שיתוף פעולה אינהרנטי בין היחידות השונות של הארגון תוך גיוון ויעילות בתהליכי קבלת החלטות לצד ניהול זמן אפקטיבי.

ניהול עצמי אישי מהווה מעין "ארגז כלים" קוגניטיביים, ניהוליים, ומנטליים אותו כל מנהל חייב להכיר, מנהלים צריכים להתאמן על הפיתוח הפנימי על מנת למקסם את אופן ביצוע התפקיד הניהולי תוך מיצויי כל המשאבים העומדים לרשותו ברמה הארגונית, האישית והחברתית. במסגרת למידה זו, מפתח המנהל כישורי מנהיגות עצמית – מונח המבטא את היכולת לייצר מוטיבציה פנימית לשיפור ושכלול מתמיד של יכולות ניהוליות, בינאישיות וארגוניות. זאת, באמצעות עקרונות אימוניים המתמקדים במציאת מוקדי השליטה הפנימיים המעודדים בחירה וקבלת החלטות מיטביות הנמנעות מהטיות, ניהול רגשי מיטיב, חיבור לחוזקות פנימיות וחיצוניות. זאת, לצד הכרה בחולשות המפתחות הבנה בחשיבות העבודה הציוותית, המכירות את מוקדי המוטיבציה הדומיננטיים שלו, המכירות את התגמולים אישיים-פנימיים וחיצוניים, למידת פרשנויות ותפיסות אוטומטיות השגורות בו ולמידה מסיפורי הצלחה קודמים מקומיים ובינלאומיים. כמו כן, ניהול המתבסס על מנהיגות עצמית מושטת על למידת כלים לניהול זמן אישי וארגוני ומשימות נפוצים לצד כלי הצבת מטרות אישיות וארגוניות.

לאחר שלמד המנהל כיצד להנהיג את עצמו ניתן יהיה לשכלל את הארגז שרכשו בכלים בינאישיים אפקטיביים כגון שיפור יכולת ההקשבה, ניהול יוזם, פטרון קונפליקטים, קבלת החלטות בצוות, זיהוי תבניות חשיבה מתפתחות ומקובעות בסביבתם ומיומנויות ייעוץ לעובדים במטרה להכיל את מנגנות הניהול העצמי בארגון כולו.

מנהלים מוכווני ניהול עצמי אפקטיבי יהיו בעלי סטנדרט פנימי להתנהלות בארגון ולכן זה ירוויח "מצפני" ניהול רבים השזורים בו, משתפים פעולה בקבלת החלטות פנים ארגוניות, חולקים משימות ומקדמים את מטרות הארגון ביעילות ותוך מתן יחס אישי המכוון ליצירת ספירלת צמיחה חיובית בארגון.

התפוקה הארגונית של מודל הניהול העצמי כפי שחקרה ומדדה חברת LRN אשר בדקה כ-16 אלף עובדים מכ-20 מדינות, שישראל היא אחת מהן, את השפעת שיטת הניהול (בקצה האחד ארגונים היררכיים ובקצה השני ארגוני ניהול עצמי) על תוצאות עסקיות ונאמנות העובדים. הם מצאו כי עובדים נאמנים יותר בארבעים וחמישה אחוזים בארגוני ניהול עצמי לצד דיווח על עלייה בתוצאות העסקיות של יותר מחמישים אחוזים באותם ארגונים.

 

עולם הספורט כפלטפורמה לשיפור הניהול העצמי

עולם הספורט מבוסס בהגדרה על שיטות ותפיסות אלו של מנהיגות אישית \ עצמית. ספורטאי לא יוכל להתקדם באם לא תהייה לו את המוטיבציה הפנימית למשוך את עצמו כל הזמן קדימה. אחד האלמנטים החשובים הוא שניתן בהחלט לרתום את שיטות העבודה מהעולם הספורט לעולם הניהול וזאת על ידי התמקדות בארבעה אזורי פיתוח חשובים למנהלים:

1.      פיתוח מודעות עצמית ניהולית ואישית תוך התבוננות וחקירה

2.      למידה ופיתוח של כלים מנטליים למניעה והתמודדות עם מצבי לחץ, חוסר ודאות ושינויים

3.      למידה של כלים לניהול זמן, קבלת החלטות אישית וצוותית ומנגנוני למידה מהצלחות וכישלונות

4.      ניהול הרכיב האנושי בצוות תוך זיהוי ובגברת מוקדי ההנעה (מוטיבציה) הפנימיים והחיצוניים

 

המיקודים כוללים שילוב של גישות, תפיסות, מודלים, מיומנויות וכלים המבוססים על למידה ותרגול בתהליך פיתוח הכלים. בתהליך הלמידה והיישום יפיקו המשתתפים העשרה תכנית ומעשית של כלי עבודה ותיאוריות הנתמכות וליווי למשך הלמידה ולאחריה. 

 

מה אנו מציעים

תוכניות אישיות למנהלים או קבוצתיות המבוססות על למידה ואימון של ספורט תחרותי ( למידה והתנסות בג'ודו, סייף, קליעה למטרה בחץ וקשת ועוד). מדובר בלמידה מהמעלה הראשונה, תוך כדי התנסות, לימוד, חוויות של תחרות (מאד מהנה למנהלים) מתרחש תהליך רפלקציה אישי ומונחה על ההיבטים השונים של מנהיגות וניהול עצמי. מתוך כך נלמד ונעסוק:

·         בשליטה ובחירה כיצד להעשיר את רפרטואר התגובות, כיצד להבין אם אני מפרש נכון אירועים, בניית קוד מקצועי אישי, כיצד לדעת מה בשליטתי ומתי לשחרר      .

·         7 ההרגלים של אנשים אפקטיביים – מסקנות מסיפורי הצלחה מאת סטיבן קובי, למידה והפנמה של מודל פשוט וישים שיכול לסייע רבות להטמיע הרגלים יומיומיים

·         חוזקות – היכרות אישית עם חוזקות פנימיות וחיצוניות, היכרות אישית עם חולשות, כיצד לדעת במה להשקיע ומתי?

·         מוטיבציה – היכרות עם סוגי המוטיבציה האישיים, המוטיבציה הדומיננטי-אישי, כיצד להגביר מוטיבציה אצל עובדים? ההבנה מהיכן אנו פועלים? מהיכן אנו מגייסים אנרגיה לפעול עבור עצמנו ועבור העובדים שלנו

·         תגמול אישי וחיצוני – מה שממלא אותנו, שמטעין באנרגיה ושמאפשר שגרת עבודה יעילה – כלים ליישום ואימוץ, סוגי תגמול שונים כלפי עובדים. איך מסמנים תפוקות? איך מתייחסים להצלחה או אי הצלחה? כמה חשוב לסמן מטרות ולתאם ציפיות

·         מחשבות ותפיסות – היכרות עם דפוסי חשיבה אוטומטיים

·         זיהויי סגנון אישי והתאמותיו – העשרת ארגז הכלים בתובנות ניהוליות וסגנונות. יכולת לזיהוי ומיפוי עצמי

·         מתאוריה למעשה – כיצד לנהל את הזמן שלי בצורה נכונה ויעילה

·         מיומנויות הקשבה וייעוץ , שיפור משמעותי ביעילות עצמית על ידי הבנה בסיסית של איך נכון לנהל את עצמי ומשאבי הזמן שלי

אנו מבטיחים מפגשים מרתקים, מעשיים, אינטימיים המאפשרים למידה משמעותית, התבוננות עצמית ו"ארגז כלים" חדש ואיכותי.

 

מי אנחנו?

המרכז לייעוץ מנטלי בספורט הוקם על ידי אוהד מעוז ורענן דגן. באמתחתנו עשרות שנות ניסיון בפיתוח קבוצות תחרותיות, ספורטאים, מנהלים בכל הרמות וצוותים בארגונים עסקיים.

דברו איתנו ונסייע לכם בבניית מגוון סדנאות או ימי גיבוש המכילות תוכנית לפיתוח מנהלים חדשנית, מגוונת, מעוררת השראה ומדויקת מאד לפי הצרכים שלכם.

 רענן דגן054-2480420

אוהד מעוז050-5273133

 

[email protected]

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן