fbpx

פסיכולוג ספורט ג׳ודו

 פסיכולוג ספורט ג׳ודו- כל מה שצריך לדעת

לכל ספורט יש את המאפיינים הייחודיים שלו והג׳ודו מתאפיין ביכולת של הספורטאי להחזיק בשני הלכי רוח מנוגדים בו זמנית. מצד אחד הוא צריך להיות מאד אגרסיבי, תוקפני, חזק והולך עד הסוף ובמקביל הוא צריך להיות קר רוח. וזה מתנגש הרבה פעמים,,,,

כאשר אתה מוציא את כל התוקפנות שלך זה  בדרך כלל מתוך כעס ומתוך רצון לפגוע ביריב ואז זה לא פשוט להיות מחושב. כאשר אתה מחושב וקר רוח קשה מאד להביא את כל העוצמות שלך (חלקן ״החייתיות״).

אז יש כאן קונפליקט מובנה בתוך סיטואציה מוגדרת של 4 דקות קרב. בתוך הסיטואציה הזאת הג׳ודאים הטובים מפעילים את התוקפנות שלהם תוך כדי חשיבה קרת רוח. הם מנתחים את המצב ואת תכונות היריב לפני הקרב, הם בודקים בתחילת הקרב לאן הוא הולך. הם אמורים להבין איפה לתקוף ומתי והאם לנהל קרב טקטי או קרב אגרסיבי אינטואיטיבי. ובתוך כל זאת, דברים משתנים, ניקוד נצבר, יש החלטות שופטים, המאמן צועק מהצד וההורים שלך צופים בך וגם זה עובר לך בראש.

ובואו נזכור עוד משהוכמעט לכל ג׳ודאי יש ״קרב״ התמודדות עם המשקל בשבועות וימים שלפני התחרות. מעטים בלבד חסינים מההתמודדות הזאת ועל רב הג׳ודאים היא עוברת בצורה לא פשוטה והדרך היחידה להתמודדות אפקטיבית יותר עוברת ״דרך הראש״

 

אז איך לוקחים את כל המורכבות הזאת ועושים ממנה משהו פרקטי, תכנית קרב ויכולת להתעלות ברגעי האמת?

הכל כמובן מתחיל באימונים ובג׳ודו עצמו ואי אפשר להגיע לרמות הגבוהות ללא השקעה אדירה בטכניקה ובפיזיולוגיה של הספורט. כדי להצליח צריך קודם כל יכולות פיזיות ומגוון גדול של טכניקות ג׳ודו. החל מהשלב הזה יש צורך לשלב את האימון המנטלי בג׳ודו, בלעדיו הספורטאי לא שלם.

פסיכולוג הספורט המתמחה בג׳ודו, או המאמן המנטלי של הג׳ודו יודעים לגעת בנקודות האלו, וללמד את הספורטאי איך להתאמן עליהן, בדיוק כפי שהוא מתאמן על הטלות או נפילות.

 

המאמן המנטלי בג׳ודו, אמור להכיר את הספורט לעומק ויכול לעבוד עם הספורטאי על הניואנסים השונים והמורכבות הגדולה של המשתנים המנטליים. כל אחד חווה דברים אחרים ונלחץ מדברים אחרים.

יש ג׳ודאים שפוחדים במיוחד מהקרב הראשון

יש ג׳ודאים שמצליחים יפה באימונים (רנדורי) אך לא מצליחים לנצח בקרבות בתחרות רשמית

יש כאלו שנכנסים לקרב רק אחרי שהם בפיגור

יש כאלו שאם הם נכנסים לפיגור הם לא יכולים לצאת ממנו

יש ג׳ודאים שהמאמן שלהם עוזר להם בקרב ויש כאלו שהמאמן מפריע להם

יש ג׳ודאים  שמשתנים חיצוניים מסיחים את דעתם

יש ג׳ודאים שתוך כדי קרב יש להם מחשבות על הקרב הבא, או על מדליה או על הלחץ מההורים

יש כאלו שעסוקים בכעס על השיפוט

ויש עוד הרבה לחצים והפרעות בעולם הזה……

המאמן המנטלי בג׳ודו מכיר את הנקודות האלו ויודע לעזור לספורטאי לעבור דרכן. אפשר לתת פתרונות לרב המצבים והאימונים עליהם נעשים בשילוב של עבודה על המזרון תוך כדי אימוני ג׳ודו  רגילים או בקליניקה בדיבור בין הפסיכולוג לג׳ודאי.  

 

לא מעט עבודה נעשית בניתוח מנטלי של סרטוני וידאו מהתחרות. אנחנו במנטל ג׳אמפ פיתחנו שיטה מיוחדת לעבודה עם וידאו, בה אנחנו מצליחים לזהות את הכשלים, הפחדים, הלחצים שעולים תוך כדי קרב, כשלפעמים הג׳ודאי עצמו אפילו אינו מודע להם (אבל כמובן מרגיש את התוצאות השליליות שלהם).

ג׳ודאי שמוצא את עצמו מפסיד כל פעם כשהוא בפיגור, ילמד תוך כדי התהליך של הייעוץ המנטלי, מה קורה לו כשהוא בפיגור, מה המחשבות שעולות לו בראש שמפריעות לו לחזור להיות עצמו ותוקעות אותו . הוא ילמד טכניקה פיזית או מחשבתית שתוציא אותו מהמקומות השליליים  ויילמד עם המאמן המנטלי או פסיכולוג הספורט של הג׳ודו שיש לו יכולת להישאר עם תחושות לא טובות אבל בכל זאת להביא את העוצמות שלו לידי ביטוי.

 

הג׳ודו הוא קרב מוחות בדיוק כמו שהוא קרב פיזי על המזרן. כאשר אין פערי יכולת גדולים, מי שינצח יהיה זה שיהיה יותר ״חזק בראש״. שיהיה יותר קר רוח אבל יוכל להיות אגרסיבי. שיוכל לחשוב מהר יותר תחת לחץ, שידע לסנן את הרעשים הסביבתיים ולהיעזר במה שצריך בסביבה. מי שיהיה יותר מורכז, יותר חד, יותר מחובר לתכנית הקרב, יבין תוך כדי קרב מה קורה לו ומה קורה ליריב שלוהוא יהיה זה שינצח.

מי שילמד להכיר טוב את עצמו ואת התמודדות שלו עם המשקל, להבין את המשתנים הפסיכולוגיים שכרוכים בתהליך מסודר של הורדת משקל, שלא ייכנס ללחץ מפערי המשקל, שלא יעלה ויוריד הרבה מאד במשקל לפני ואחרי תחרותהוא זה שיוכל להגיע מוכן לתחרות

מי שילמד איך להתכונן היטב לקרב הראשון, איך להתמודד עם פחדים מהפסד, איך להתמודד מחשבות שליליות תוך כדי קרב, איך להיות חד ומרוכז כאשר הוא בפיגור ולייצר תכנית של חזרה מפיגור, איך לא להיכנס לשאננות כאשר הוא מובילזה יהיה המנצח

מי שיידע מה עושים בין קרב לקרב, איך מורידים מתח ונחים, איך מעלים מתח לרמה האופטימלית לפני הקרב השני או השלישי, מי שיידע איך לנצל את ההפסקות ואת החימום לפני הקרב כדי להיכנס ל״מצב״ המתאים מנטליתהוא זה שינצח

מי שידע להכיר את עצמו ואת נקודות התורפה המנטליות שלו, מי שידע איפה העוצמות האמיתיות שלו, מי שיידע לנתח את יריביו, להיות מודע לכל מה שקורה לו במשך היוםהוא זה שיגיע לקרבות על המדליות 

 מי שידע איך להחזיק את עצמו יום שלם של תחרויות ולהגיע לקרב על המדליה בשיאו, מי שיידע לנטרל את המחשבות על מדליה ולהישאר בפוקוס על תכנית הקרב, מי שיהיה מחובר לעצמו במשך כל היום (קרבות, חימומים, הפסקות, אוכל, מאמן, הורים, מתחרים…) וידע איך להתנהג מול כל גורם, מי שייקח את עצמו ולא את יריביו כפקטור המשמעותי ביותרהוא זה שיעשה מדליה בתחרות.

 

את כל הדברים האלו אנחנו יודעים לעשות במנטל ג׳אמפ. יש לנו ניסיון מצטבר של עבודה מנטלית בג׳ודו משנת 1990. אנחנו (אוהד מעוז) ליווינו את יעל ארד ואורן סמדג׳ה בדרכם להשיג את המדליות הראשונות של ישראל באולימפיאדה ועבדנו עם המאמנים המנטליים שלנו ופסיכולוגים של הספורט שלנו עם הרבה מאד ג׳ודאים  בדרך להצלחה.

האנשים שלנו עובדים בכל הרמות: החל מילדים בתחילת דרכם בגילאי 11-12 ועד ג׳ודאי נבחרת מנוסים שמתחרים בחו״ל ומתכננים להגיע לאולימפיאדה.

 

צרו אתנו קשר בטלפון 050-5273133

או במייל  [email protected] 

ונשמח לעבוד אתכם

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן