fbpx

משחקי מומנטום בכדורגל

נבחרת ישראל בכדורגל ניצחה פעמיים במשחקים שכבר הרבה זמן לא ראינו.
הכוונה היא, שמבחינה מנטלית לא ראינו תקופה ארוכה, נבחרת לוחמת שמנסה במשך רב המשחק הראשון להגיע ראשונה לכל כדור, לתקוף את השחקנים היריבים ולתת באמת את כל מה שיש לה, על הדשא.
המשחק השני היה כבר אופרה אחרת וראינו את הנבחרת לוחמת רק ברבע שעה הראשונה וב 10 דקות האחרונות, עם הבלחות קצרות באמצע. מה קרה שם? איך אפשר להסביר את הפער בין המשחק הראשון לשני? היריבה? הכושר הגופני?
אם מנתחים את המשחקים מבחינה מנטלית, צריך להבין שכדורגל הוא משחק של מומנטומים. אנו מכירים את התופעה של קבוצה ששוטפת את המגרש בחלק מהמשחק ופתאום נעלמת והקבוצה השנייה פתאום עולה ולוחמת ויוזמת. אנו רואים איך לפעמים קבוצה תוקפת ותוקפת ומבקיעה שער ומיד אחרי זה המומנטום עובר לקבוצה השנייה. אנחנו רואים קבוצות שבקושי זזו במחצית הראשונה ופתאום משחקות נהדר במחצית השנייה, או קבוצה ששחקן שלה הורחק באדום דווקא אז היא מתחילה לשלוט במשחק…..
אלו תופעות שחוזרות כמעט בכל משחק (גם בגלל שהמשחק ארוך מאד) וההסברים הרגילים לזה הם בדרך כלל של הרכבים, חילופי שחקנים, הוראות מאמן….
בעצם יש כאן תופעה מנטלית שמתבטאת ביכולת לשמר מומנטום או לשבור מומנטום של היריב.
שמירת המומנטום היא לא פשוטה וקשורה באופן ישיר למוטיבציה, הקרבה והמוכנות ללכת עד הסוף ללא פשרות. היא תלויה הרבה פעמים באיך שנראה המנהיג המקצועי של הקבוצה ובשפת הגוף שלו. היא תלויה בנחישות שלו או של קבוצה מצומצמת של שחקנים ובתקשורת שמתבצעת בפועל על המגרש. כדי לשמר מומנטום צריך תקשורת אפקטיבית בין השחקנים, במיוחד של המובילים וצריך פעולות של הקרבה כמו תקיפה יעילה של הכדור, ספרינטים אפקטיביים מתוזמנים, הגנה קשוחה, שכולם יראו אותם.
קבוצות שיודעות לייצר תקשורת תוך כדי משחק בתוך החוליות הטקטיות ( הגנה, קישור, התקפה) או ביניהן, הן בעלות יכולת גבוהה יותר לשמר מומנטום או לשבור מומנטום של היריב.
מה שמעניין, זה שאפשר להתאמן על הדברים האלו. אפשר לתרגל באימונים שמירה על מומנטום ושבירת מומנטום של היריב. אפשר לתרגל תקשורת בתוך ובין חוליות באימונים, תוך כדי מהלך של אימונים רגילים ומשחקי אימון. אפשר לעשות עבודה אישית עם שחקנים מובילים כדי שידעו לזהות את רגעי הנפילה ומה לעשות בהם. אפשר לייצר קודים של תקשורת בין מאמן לשחקנים תוך כדי משחק כדי שכאשר הוא מזהה את הצורך, תהיה דרך אפקטיבית להעביר לשחקנים. אבל צריך לזכור שזה לא עובד בתאוריה, אלא בפרקטיקה. אי אפשר לדבר על זה, צריך להתאמן על זה. בדיוק כמו שמתאמנים על כל טקטיקה אחרת.
לצערנו לא הרבה מפנים לזה זמן אמיתי במהלך האימונים. המאמנים יודעים לאמן טכניקה, טקטיקה וכושר גופני אבל לא אלמנטים מנטליים שלמעשה מכתיבים את אופי המשחק.

(צילום – Oren Aharoni – olympic sports & photographer)

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן