fbpx

מהם כישורי חיים

הורים יקרים, הילדים שלנו הם הדבר החשוב לנו מכל בעולם. אנו משקיעים את כל אהבתינו מרצנו וזמננו הפנוי כדי שיהיה להם טוב. הם כל עולמנו ואנחנו נעשה בשבילם הכל. אין זכות גדולה יותר מלהיות הורה, הרוב יסכימו. אל לנו לשכוח שעם זכות זאת מגיעה גם אחריות גדולה והיא לדאוג להתפתחותם הבריאה והמאוזנת. עלינו לספק להם את הסביבה הנכונה ובה הגירויים המתאימים מהם הם ילמדו, יתפתחו ויגדלו להיות מבוגרים מאושרים, מסופקים עם תחושת מסוגלות וביטחון. 

האם עצרתם פעם לחשוב אילו יכולות ומיומנויות חשוב שירכשו כדי להשיג זאת?

הורים רבים פונים אלינו ומבקשים שנעזור לילדיהם להתמודד עם מגוון גדול של קשיים ואתגרים, ביניהם דימוי עצמי שלילי, בעיות קשב וריכוז, חוסר ביטחון, כישורים חברתיים, תקשורת מוגבלת ועוד. במאמר זה נרצה לענות על מספר שאלות שירחיבו את הנושא ויעזרו לכם ההורים הקוראים שורות אלה לקבל תמונה ידע שיתרום לכם לקבל החלטות.  

מה זה כישורי חיים ?
אילו כישורים יתרמו להם בחייהם האישיים ויכינו אותם לחיים הבוגרים?

כיצד כישורים אלה נרכשים ומתפתחים? מה התהליך ובאיזה מסגרות ?

מדוע דרך ספורט? 

מדוע כדאי שכל ילד ירכוש אותם ?

באיזה גיל כדאי להתחיל ? 

נתחיל בהגדרות.  

כישורים – מיומנויות, יכולות.

כישורי חיים לילדים – יכולות ומיומנויות התורמות להתפתחות מאוזנת ובריאה של הילד ועוזרות להתמודד בצורה יעילה עם אתגרי החיים. כישורים אלה בונים תחושת ביטחון ,ערך עצמי ומסוגלות לצד מיומנויות חברתיות ותקשורת יעילה ועוד. 

מטרת התוכנית – מטרת התכנית לפתח ולטפח מיומנויות, כישורים ותפקודים המסייעים להתפתחותם האישית של ילדים ובני נוער בבניית זהות עצמית חיובית, והתמודדות יעילה ומותאמת עם קשיים ואתגרים המלווים חייו.  אנו מאמינים כי דרך פעילות ואימון גופני ניתן למצוא דרכים לשיפור וטיפוח איכויות ותפקודיים אישיים, מנטליים ורגשיים אשר מובילים להגברת תחושת המסוגלות, משמעות, עניין והנאה. 

כיצד ילדים רוכשים כישורי חיים 
מיומנויות אלה נלמדות ומתפתחות בכל המסגרות השונות בהם ילדינו לוקחים חלק. בגן, בית הספר, תנועות הנוער, החוגים השונים ואפילו באוניברסיטה. חשוב שנבין שבמסגרות אלה, לרוב, הלימוד נעשה באופן עקיף, כלומר, באופן שאיננו מודע.  הילד חווה גירויים מסוימים בכל אחת מהמסגרת. גירויים פנימיים או חיצוניים (סביבתיים). גירויים אלה גוררים תגובה של הילד ותגובה של הסביבה לתגובתו של הילד. יחסי הגומלין בין התגובות הללו והפרשנויות שהילד או שהסביבה מייחסים להם מייצרים את הלמידה. במילים אחרות, תהליך של ניסוי וטעיה. אלה מעצבים את עולמו הפנימי של הילד.
גם במסגרות הספורט אגב, לרוב הלימוד מתרחש באופן לא מודע , דרכי התמודדות עם אתגרים כמו תחרות, התמודדות עם קושי, ריכוז, ביקורת עצמית ועוד.

אצלינו במרכז לייעוץ מנטלי, חברת MENTAL JUMP, אנחנו מכוונים לתהליך למידה ישיר, חוויתי ומודע. זהו העיקרון המהותי עליו בנינו את התוכנית. 

מדוע דרך ספורט
בראש ובראשונה משום שזוהי ההתמחות שלנו. אנו מאמינים כי ספורט כי הוא צוהר מדהים ללמידה, הוא מייצר חוויות שמלוות אותנו כל חיינו, לטוב ולרע וכן הוא מספק את הסביבה היעילה ביותר ליצור קשר חיובי ומועיל עם הילד, היא לא מאיימת, היא חוויתית ומהנה. יתרה מזאת, חשוב להבין כי המחקר בעולם מצביע בצורה חד משמעית שפיתוח מוטורי מקדם פיתוח קוגניטיבי. המשמעות של זה היא עצומה. ילד שלא עוסק בפעילות גופנית כלשהיא, מעכב את התפתחותו, נקודה! מסגרת ספורטיבית שמכוונת לפיתוח מוטורי לצד פיתוח קוגניטיבי, דרך הערוץ הפיזי , באופן ישיר, היא בשורה של ממש. 

מסגרת האימונים והתוכנית:
האימון הינו בן חמישה חלקים ,כאשר החלק הראשון מהווה פתיחה יחסית קבועה , החלק האחרון מהווה סגירה של האימון (גם היא יחסית קבועה) ,ואילו שלושת החלקים שביניהם ,משתנים בהתאם לנושא ומטרת האימון. האימונים משלבים ארבעה צירים :הציר הפיזי ,הציר ההתנהגותי ,הציר הרגשי והציר הקוגניטיבי .כמו כן ,התוכנית מתמקדת בארבעה אשכולות של ענפי ספורט :ענפי הכדור ,סיבולת אירובית/אנאירובית ,קליעה למטרה וקונטקט (אומנויות לחימה).
התוכנית הבסיסית היא בת עשרה מפגשים ,כולל אינטייק בפתיחה ומפגש סיום ,והיא כוללת את ארבעת האשכולות. מטרת התהליך אינה שיפור הכושר הגופני או היכולות הספורטיביות – חשוב לזכור התרגילים השונים הינם פלטפורמה להצפת מצבים ,אמיתיים או היפותטיים ,עמם יתמודד החניך בצורה טובה יותר באמצעות פיתוח הכלים במהלך התהליך. 

ברורה הסיבה מדוע טוב יעשה כל ילד שירכוש כישורי חיים בילדותו ונעוריו. מיומנויות אלה ישרתו אותו במהלך חייו. הם יעצבו את עולמו הפנימי, בעזרתם הוא ייבנה זהות עצמית חיובית, הוא ידע להתמודד עם אתגרים וקשיים בחייו ומשם ירכוש את הביטחון העצמי שלו, את תחושת המסוגלות והערך העצמי.
כמו שכתבנו בהתחלה, בעיננו, כל הורה נושא אחריות גדולה מעצם היותו הורה, לספק לילדיו את הסביבה הנכונה שתלמד ותפתח כישורים אלה. 

בשביל להבין טוב יותר את השינוי שהתוכנית עושה בחיים של ילדים והורים נשתף אתכם בשני מקרים אמיתיים, סיפורי מקרה מהשטח. 

מ', בן 12, כיתה ו', גוש דן.

הגיע לתוכנית לפני 5 חודשים. השלים את סדרת המפגשים הבסיסית ובחר (יחד עם ההורים) להמשיך למפגשים נוספים. עיקר העבודה איתו נעשתה באמצעות כדורסל שכן זה הענף האהוב עליו. 

סימפטומים – אגרסיביות יתרה כלפי אח קטן, ילדים בכיתה וכלפי חיית המחמד בבית. ויסות חושי.

טיפול מותאם- עבודה דרך משחק הכדורסל, שילוב של תרגילים המצריכים ויסות כוח. לדוגמא,תרגול כניסה אגרסיבית לסל ומנגד תרגול קליעה עדינה או "טיפול" עדין בכדור.

טיפול מוצע בתוכנית – שימוש בעקרונות בסיסיים מקרב מגע ומשחקי תפקידים.

תוצאות מדווחות- ההורים והמחנכת מדווחים על שיפור ביכולת הויסות של מ'. בא לידי ביטוי בתקשורת עם אחיו הקטן, חיית המחמד ושאר חבריו לכיתה. ולשמחתנו המורה שמחה להפנות גם ילדים נוספים לתוכנית. 

ע', בן 10. בקעת אונו.

ענפי ספורט אהובים הם אומנויות לחימה וריקוד (ברייקדאנס). השתתפות בתחרויות.

סימפטומים – חרדת תחרויות. לאחר השתתפות במספר תחרויות עלה הקושי והחלה "הימנעות".

טיפול בסימפטום- על מנת לא ליצור לחץ וסיכון להגביר את ההימנעות, בחר המדריך העצמה ובניית מסוגלות וביטחון עצמי דרך ענף אחר דווקא. הלימוד נעשה כבדרך אגב ובצורה לא מאיימת. 

הכלי הנבחר היה סקייטבורד. דרכו למד ע' להתגבר על הפחד שלו מנפילה ומכאב פיזי הנלווה (בדומה לאומנויות לחימה). עצם תהליך הלימוד עצמו בנה את תחושת המסוגלות והדימוי העצמי וייצר דחיפה חיובית נוספת בכל הקשור להשתתפות בתחרויות עתידיות.

תוצאות מדווחות – הולך עד היום לסקייטפארק ובעצם אימוץ של ענף ספורט נוסף. השתתפות בתחרויות ושיפור כללי בדימוי העצמי.  

א', בת 7 מרמת גן.  
בת 7 באימון הראשון שלה. בת שניה אחרי אח גדול. מבחינה פיזית לא קואורדינטיבית, שיווי משקל בינוני מינוס. אישיותית היא שקטה ומופנמת, לא תקשורתית, לא חברותית, לא עובדת טוב עם בן/בת זוג או בקבוצה, נמנעת מאתגרים, לא מתמודדת עם אי הצלחה.
עם אלה עבדו על בסיס התוכנית באופן אישי ובנוסף, פעם בשבוע בחוג טניס עם אותו המדריך.
דרך העבודה האישית נגענו בנקודות שקשה לה איתן בייחוד אי התמודדות עם קושי ועבודה בשיתוף פעולה. ההתקדמות היתה איטית מאוד והותאמה לקצב וליכולות שלה. מעצם התמדתה בתוכנית היכולות הפיזיות שלה השתפרו ואלה תרמו רבות להרגשת המסוגלות שלה ולביטחון העצמי שלה.
בשלב זה דובר על להתחיל לשחק טניס במסגרת חוג וזאת כדי לשים איתה בסביבה מאתגרת יותר ומאיימת יותר חברתית שתכריח איתה להתמודד, לחוות הצלחות וקשיים כאחד.
הדרך לא היתה קלה לה בלשון המעטה. האימונים בחוג הטניס הציפו המון תסכולים ורגעי משבר קטנים. לא מעט אימונים היא נמנעה או פשוט עזבה את התרגול על דעת עצמה. עם זאת, המדהים הוא, שהשיפור היה ניכר מאימון לאימון. בעיקר היכולת שלה להיות חלק מקבוצה, לתקשר ביעילות עם ילדים אחרים בני גילה ועם המדריך שלה ולהתמודד עם הקשיים והדרישות שעלו מאימון לאימון.

לסיכום הורים יקרים, מקווים ששפכנו לכם אור על הנושא, ענינו על שאלות שעלו אצלכם והצלחנו לחבר אתכם לעשייה שלנו. לפרטים נוספים, שיחת ייעוץ ותיאום פגישה אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר דרך האתר, דרך המייל או בטלפון ישיר לתומר וינטראוב – 050-576-1487

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן