fbpx

מיומנויות חברתיות בגיל ההתבגרות

מיומנויות חברתיות בגיל ההתבגרות- כל מה שרציתם 

לדעת גיל ההתבגרות מהווה שלב משמעותי בהתפתחות מאפייני האישיות. שינויים פיזיולוגיים, קוגניטיביים ורגשיים מתורגמים אצל נערים ונערות לחיפוש (במודע או שלא במודע) אחר זהות עצמית. במסגרת חיפוש זה הם מגבשים סט ערכים, אמונות ותפיסות על עצמם ועל סביבתם. רכיב משמעותי במיוחד בתהליך זה הוא המיומנות החברתית אותה הם מפתחים. היכולת לייצר תקשורת בסיסית ואף אינטראקציה מורכבת עם אחרים, תורמת בהמשך החיים לתהליכי הסתגלות ולהצלחה הן בפן האקדמי והן בהשתלבות בשוק העבודה. נערים רבים, כמו גם הוריהם, תוהים האם וכיצד ביכולתם לשפר יכולות אלו. 

על מה מבוססת מיומנות חברתית? 

מיומנות חברתית באה לידי ביטוי בהתנהגויות בסביבה בה יש אנשים נוספים, והיא כוללת כישורים כמו אינטליגנציה רגשית, תקשורת מילולית ויכולת ויסות עצמי. בנוסף לכישורים אלו, ואולי אף כבסיס להתפתחותם, ישנה תחושת המסוגלות העצמית או הערך העצמי. המיומנות החברתית של אדם תלויה גם בתכונות מולדות, אך בעיקר בהקשר התרבותי הרחב ובסביבה הקרובה בהם הוא גדל.  כמו כן, מיומנויות אלו ניתנות לפיתוח ואף לאימון, כאשר גיל ההתבגרות, כשלב של גיבוש זהות עצמית הוא שלב התפתחותי מצוין לכך. 

באילו מצבים מומלץ לעבוד על שיפור מיומנויות חברתיות? 

פרקטיקות ואימונים בעזרת אנשי מקצוע נמצאו כאפקטיביים בקרב ילדים ובני נוער עם בעיות אורגניות ופתולוגיות כגון הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, הפרעה חברתית ועוד, אך חשוב להדגיש כי פיתוח מיומנות חברתית יכול לעזור גם למי שחווה קושי חברתי סטנדרטי או פשוט בעל דימוי עצמי נמוך. יתרה מכך, שיפור יכולות אלו לאו דווקא מהווה פתרון לבעיה כלשהי – התערבות נכונה יכולה לסייע גם בפיתוח חוזקות כמו מצוינות ויכולות מנהיגות. 

ספורט כאמצעי התערבות אפקטיבי 

בעבודה עם ילדים ועם בני נוער, ידוע כי שימוש במשחק הוא כלי נוח, יעיל ומאפשר מאוד יצירת אווירה פתוחה ונינוחה. בנוסף, שימוש נכון במשחקים מייצר הזדמנות להקבלה של אלמנטים מתוך המשחק לחיים האמיתיים. השימוש בספורט במסגרת התהליך, מוסיף לפן הקוגניטיבי הקיים במשחק "רגיל" את הפן הפיזיולוגי, ומעצים את הפן המנטאלי. 

פיתוח מיומנויות חברתיות לילדים ונערים באמצעות ספורט 

ניתן לסווג את המיומנויות עליהן ניתן לעבוד באמצעות פעילות ספורטיבית לשני סוגים. סוג ראשון הוא העבודה של הנער או הנערה אל מול עצמם, שם עיקר הפוקוס יהיה על תחושת מסוגלות עצמית ועל יכולת ויסות רגשית. סוג שני הוא העבודה של הנער או הנערה אל מול אחרים, שם המיקוד הוא בפיתוח תחרותיות בריאה (כולל הסתכלות נכונה על מושגים כמו הצלחה וכשלון) וביכולות עבודת הצוות. 

אני מול עצמי 

סוגיית המסוגלות העצמית נחקרה רבות בקרב ילדים ובני נוער. האופן בו תופס הנער את חוזקותיו ואת חולשותיו הוא לא תמיד ריאלי ומשקף את המצב בפועל. בנוסף, ישנה נטייה לבצע הקצנות או השלכות מוטעות של תכונה מסוימת. (למשל, "אם אין לי קואורדינציה אז אני גמלוני וילדים אחרים צוחקים עליי") כמו כן, נערים רבים נוטים להסתכל על יכולותיהם בהיבט של השוואה חברתית, ולראות עצמם בטעות כ"מתחת לממוצע" בתחום מסוים, גם אם אין לכך סימוכין בפועל. 

ויסות רגשי הוא יכולת יחסית מורכבת, שבמקרים מסוימים עוזרת לבצע מטלה כלשהי (כגון מבחן) בצורה אופטימלית, ובמקרים אחרים מאפשרת להימנע מתופעות שליליות כגון התפרצויות כעס, מריבות ואף אפיזודות דיכאוניות. השלב הראשון בפיתוח היכולת הוא באמצעות הגברת המודעות העצמית – היכולת להבין איזה רגש "הופעל" אצלי ומה רמת העוררות שלי. בשלב השני, ניתן לבצע טכניקות לשליטה מסוימת ברגשות ולהורדה או העלאה של רמת העוררות בהתאם למצב הרצוי. 

כאמור, משחקים בכלל וספורט בפרט יכולים לסייע בעבודה על מיומנויות אלו. העובדה כי בספורט ניתן לבצע פעולות מדידות, ולהגדיר באופן ברור מונחים כמו "שיפור" ו"עמידה במטרה" מסייעת להמחשה של מושג המסוגלות. היכולת לשלב פעולות שדורשות רמת עוררות גבוהה עם פעולות שדורשות רמת עוררות נמוכה, כמו גם ההשפעה הרגשית של חווית הצלחה או כשלון, מסייעות בהמחשת מושג הוויסות הרגשי. 

אני לעומת אחרים 

אנו חיים בעולם תחרותי. בין אם זה בלימודים, בצבא או בשוק העבודה, יימצאו עצמם בני הנוער בהווה ובעתיד, מתחרים על משאבים מול אחרים בצורה כזו או אחרת. היכולת לראות זאת באופן אדפטיבי ומקדם היא משמעותית למיצוי הפוטנציאל האישי. נערים רבים חווים זאת כאיום ומנסים להימנע ממצבי תחרות בכדי לצמצם אפשרות של חוויית כשלון. נערים אחרים לוקחים זאת למקום תוקפני ומנסים לקדם עצמם על חשבון אחרים או על ידי ריחוק חברתי. חשוב למצוא נקודה מאוזנת בה התחרות מדרבנת אותנו להשתפר, אך תוך כדי שמירה על פרופורציות והסתכלות על תחרות כאתגר חיובי ועל כשלון כהזדמנות ללמידה ושיפור – תחרות בריאה. 

עבודת הצוות היא תכונה משלימה לתחרותיות הבריאה, והיא נמצאת לעתים בקונפליקט עם הצורך והרצון של היחיד לבלוט או להצליח כאינדיבידואל. סימון של מטרה משותפת ורתימה של חברי הקבוצה לאותה המטרה, הינו אפקטיבי בפתרון קונפליקט זה. הנער או הנערה צריכים להבין כי במקרים רבים בחיים הצלחת הקבוצה תלויה בהצלחת היחיד ולהיפך, אך לשם זאת צריך לדעת לעשות ויתורים וצריך להבין מה הערך המוסף שלי בתוך הקבוצה. 

כמעט כל משימה בספורט ניתנת למימוש באופן שישלב תחרות ו/או עבודת צוות. יחסית קל להדגים כיצד תחרות בריאה מול חבר לקבוצה תסייע לשנינו להשתפר, ועוד יותר קל להמחיש כיצד קבוצה מצליחה יותר כאשר שיתוף הפעולה הוא טוב יותר וכאשר כל אחד רואה קודם כל את טובת הקבוצה. ההשלכה מעולם הספורט לעולם "האמיתי" היא מעט יותר מורכבת, אך בני נוער בהחלט בשלים לכך, וכאשר ההקבלה תבוצע בתזמון הנכון, בשילוב חוויה רגשית (כמו שמחה בעקבות הצלחה במשימה מאתגרת), המסר עשוי "להיצרב" בצורה טובה ואפקטיבית יותר. 

סיכום והמלצות 

פיתוח מיומנויות חברתיות למבוגרים, ילדים ולמעשה כמעט לכל הגילאים, פותח הזדמנויות להצלחה בתחומים רבים. גיל ההתבגרות הוא שלב התפתחותי אידיאלי של פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים, ותחום הספורט מאפשר לעשות זאת בצורה חווייתית ומוחשית. העבודה על מרכיבים אישיותיים הן ברמה העצמית והן באמצעות מתחרה או חבר לקבוצה מדמה מצבים מתחומים רבים בחיים, ומתאימה לספקטרום רחב של מצבים – מבעיה אקוטית שדורשת מענה ועד פיתוח חוזקות כמו מצוינות ויכולות מנהיגות גם ללא בעיה מובחנת. 

מספר דגשים והמלצות לנערים שרוצים לפתח מיומנויות חברתיות באמצעות ספורט (ולהוריהם): 

  1. אין פתרונות קסם – מדובר בתהליך שדורש סבלנות והתמדה. 
  2. מומלץ מאוד להיעזר בגורמי מקצוע – אם לא בליווי צמוד אז בהתייעצות או לכל הפחות בקריאה של חומר מקצועי. 
  3. ההנאה היא חלק משמעותי בהנעה – חשוב לקחת את התהליך בכיף ולא לבוא אליו מתחושת מצוקה או חשש. 
  4. מומלץ לסמן יעדים ברורים, יחסית בתחילת הדרך – איך נדע אם התהליך הצליח? חשוב שיעדים אלו יהיו מאתגרים אך ברי השגה. 
  5. אפקטיבי מאוד לשלב אימונים אישיים וקבוצתיים, בין אם במסגרת סדורה ובין אם כפיתוח עצמי של תחביב. 

תוכנית פיתוח כישורי חיים באמצעות ספורט 

צוות הפסיכולוגים במרכז לייעוץ מנטלי בספורט פיתח תוכנית מיוחדת המיועדת לילדים ולבני נוער עם זיקה לספורט או בלעדיה, בה נעשה שימוש בענפי ספורט שונים כפלטפורמה  של פעילויות שיפור מיומנויות חברתיות, נחישות והתמדה, יכולת קידום עצמי ועוד. 

באמצעות סדרה של עשרה אימונים או יותר, ניתן במסגרת אישית או בקבוצות קטנות, לעבוד עם המאמנים המנטליים המנוסים והמקצועיים שלנו. 

האימונים מתבצעים באופן מאתגר אך חווייתי, עם דגש על הקשר האישי ובהם עובדים על יכולת עבודת צוות, תחושת מסוגלות עצמית, הצבת מטרות ויעדים אישיים, ויסות עצמי, התמודדות עם לחץ, יכולת מיקוד וריכוז ועוד. 

מי אנחנו? 

המרכז לייעוץ מנטלי בספורט הוקם על ידי אוהד מעוז ורענן דגן לאחר עשרות שנים של עבודה ייעוצית בארגונים ועם ספורטאי הישג. אנחנו מלווים ארגונים עסקיים, ספורטאים ילדים בתחילת דרכם וספורטאי הישג, קבוצות תחרותיות וספורטאים אולימפיים. 

מיומנויות חברתיות למבוגרים- במסגרת עבודתנו עם ארגונים שונים בתחום המיומנויות הרכות אנו מנוסים בהקנייה, כמו גם, פיתוח מיומנויות חברתיות אצל מבוגרים. קהל יעד "קשה לפיתוח" שמעמיד את השאלה "איך לשפר מיומנויות חברתיות" למבחן אמיתי. אנו מקיימים קורס מיומנויות חברתיות בארגונים, כשחלק ניכר בקורס מתבצע בחוץ (OUTDOOR) באמצעות מתודות ספורט. 

אנו מפעילים בהצלחה רבה תוכנית להקניית כישורי חיים לילדים ונוער באמצעות ספורט. נשמח להכיר ולהציע לכם תמיכה מקצועית ואיכותית. 

שיפור מיומנויות חברתיות לילדים ונוער מתבגר- עושים עם אנשי המקצוע המובילים בתחום ! 

054-2480420 (רענן דגן) 

050-5273133 (אוהד מעוז) 

[email protected]

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן