fbpx

שופטים וחוסן מנטלי

בשבועות האחרונים יש "עליהום" תקשורתי על השופטים. פוסט זה נכתב על מנת לשפוך אור על מצבו המנטלי של שופט בשעת משחק. אין הכוונה ל"עשות הנחות", אלא, לאפשר לנו הצצה לעולמו של השופט בשעת משחק ולהציע נקודות חיזוק חשובות, מבחינה מנטלית, שיסייעו, אולי, ביכולות השופטים להתמודד בשעת משחק ואולי אף למצוא נקודות והזדמנויות לשיפור. על פי מחקר שעשו בליגה האנגלית, שופט רץ בממוצע 10 ק"מ במשחק בדופק 165. מלבד המאמץ הפיסי, נדרש שופט לקבל מאות החלטות, שאת חלקן הוא צריך לעשות בשבריר שניה ולחלקן השפעה מכרעת על המשחק. מעבר לכך, עליו להחליט גם לאן לרוץ, היכן לעמוד, מתי להתייעץ עם עוזריו וכד'.

בהקשר זה ברור כי ישנה חשיבות לפיתוח היכולות המנטליות של השופט – מה קורה לשופט בעולמו הפנימי הרגשי? כיצד הוא שולט במשחק גם ברמה המנטלית?

השופטים, כמו הספורטאים, שווים באופן תיאורטי בהיבטים הפיסיים (לכולם תוכניות אימון גופני), בהיבטים הטכניים והטקטים ( לכולם הבנה בחוקה, לכולם אותם משאבי אימון ולמידה), כך שנראה ברור שאחד הגורמים המשמעותיים שמבחינים בין השופטים הטובים לפחות טובים הינו היכולת שלהם להפגין חוסן וגמישות מנטלית.

חוסן וגמישות מנטלית זה עניין אחר, שניתן להתאמן, לפתח, לתרגל ואף לשפר במידה רבה.

שופט מתמודד עם עולם חיצוני ער, שוצף, תחרותי, אגרסיבי, לפרקים נדמה כי הכל מבעבע סביבו…אך מה קורה בעולמו הפנימי? האם עולמו הפנימי משמש כמראה למתרחש בחוץ? אזי, נמצא השופט כל הזמן בסערת רגשות… היכולת לאזן, לשלוט, להתמודד, להיות מודע…לנוע בין מצבי הרוח, להחליט מה נכנס ומשפיע על עולמנו הרגשי – זה באופן כללי החוסן והגמישות המנטלית.

מהם האתגרים המנטליים עימם מתמודדים שופטים?

– לחץ – השופט נמצא במבחן כל זמן התחרות. מקבל מאות החלטות, אסור לו לטעות. כל טעות, היא, כדור שלג, שיכול לגרום להחלטות מוטות חשבונאות על מנת לאזן החלטות קודמות (גם באופן לא מודע).

– בדידות – השופטים נמצאים שם לבד. (ההתייעצות עם העוזרים במקרה הצורך מקלה.. אך עדיין האחריות של השופט).

– יחס שלילי – השופטים נמצאים בסיטואציה בה מתייחסים אליהם רק באופן שלילי – הרי מתי נתייחס לשופט במשחק? ובאופן כזה, בהגדרה, 50% מהשחקנים, מאמנים, אוהדים יהיו לא מרוצים.

– חוויית אלימות – השופטים חווים אלימות בהגדרה! מופנות אליהם כל המשחק כוונת אגרסיביות ועויינות. מודעות (לאחר פסיקה) ולא מודעות – השלכה של תסכול וכעס על ידי שחקנים, מאמנים, צוות מקצועי וקהל. השופט הוא מושא להאשמות כל הזמן, באופן מתמשך וללא הפסקות.

– דרישות – הדרישות עולות כל הזמן. המשחקים הופכים מהירים וקצביים יותר, מתוחכמים יותר והדרישות היום מצוות שיפוט הן פנומנליות (גם כשישלבו עזרים טכנולוגיים).

אז מה ניתן לעשות?

כמו בספורט תחרותי, השימוש בעזרה של פסיכולוג ספורט לשופטים יכולה לסייע. ולא רק בהכלה, תמיכה וויסות רגשי. פסיכולוג ספורט יוכל לעבוד עם השופטים על מגוון רחב של נושאים, בעזרת שיחות, ניתוחי וידאו, צפייה במשחקים, פיתוח תרגילים "על המגרש" לאימון וכד':

  1. פיתוח יכולות התמודדות עם לחץ וחרדה, וויסות כעסים ותסכול במשחק.
  2. חשיבה מהירה תחת לחץ
  3. הכנה מוקדמת למצבי בעיה אפשריים
  4. פיתוח סמכותיות ואסרטיביות
  5. פיתוח יכולות תקשורת מגוונות וורסטיליות
  6. הבנת הערך של צניעות וחשיבותו לשופט ספורט
  7. פיתוח יכולות הנעה אישית, נחישות ומוטיבציה
  8. הבנה של תהליכי קבלת החלטות – מהן ההטיות שהן חלקם של כל בני האדם וכיצד ניתן למזער את השפעתן.
  9. פיתוח עבודת צוות – בענפים בהם השופט הוא חלק מצוות שיפוט, הן כשופט ראשי והן כשופט שעובד בצוות ללא הבדל בהיררכיה.

ל MENTALJUMP עשרות שנות ניסיון וידע מקצועי בפיתוח יכולות לספורטאי הישג, אנו תומכים בספורטאים ומאמנים, קבוצות ויחידים. השופטים חייבים להבין, כי מה שמסייע לספורטאי הישג יכול לסייע להם. הם חלק חשוב במשחק ויכולתם להתמודד, בעיקר עם עצמם הוא המפתח לספורט איכותי יותר.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן