fbpx

מי רוצה להיות שוער?

זוכרים בשכונה שהתחלנו לשחק כדורגל ואף אחד לא רצה לעמוד בשער? בכל שכונה זה קיים מגיל מאד צעיר. במעט שכונות היה איזה "מתנדב" מזוכיסט שממש רצה לעמוד כשוער או שדחפנו לשער את זה ששיחק הכי פחות טוב. או שעשינו תורנות…והבדיחה הידועה בברזיל: איך קוראים בברזיל למישהו שלא יודע לשחק כדורגל? שוער.

בקיצור הבנתם.

שאלתם את עצמכם למה?

לדעתי, שוער כדורגל זה אחד התפקידים הקשים בספורט תחרותי \ קבוצתי. זה תפקיד אחר…לכאורה לא קשור למה שאחרים עושים… ובכל זאת, לא פעם נשמעת האמירה: " שוער זה חצי קבוצה…" למה חצי? במהלך המונדיאל אנו רואים ריכוז של המון טעויות קריטיות של שוער. נוייר, דה חאה, מוסלרה, קבאז'רו ועוד. כולם ביצעו טעויות דרמטיות שעלו לקבוצות שלהם, בצורה זו או אחרת, במשחק. העבודה עם שוערים, לאורך השנים תמיד ריתקה אותי. והובילה אותי להמון שאלות על אישיות השוער. האם ניתן לומר מהי האישיות המועדפת ? אילו תכונות אופי צריכות להיות לשוער שהן MUST. אני חושב שעם השנים התגבשתי ובניתי לעצמי איזשהם קריטריונים לאישיות של שוער. אבל לא רק, גם שיטות של איך לפתח יכולות מנטליות שהן קריטיות לשוער בסביבה תחרותית.

מכיוון שהדרישה משוער היא מנטלית בעיקרה, לכן, האויב הכי גדול של השוער זה הוא עצמו ! הלחץ, החרדה שמופיעים בעת משחק, הפחד מכישלון \ טעות, הפחד מלעמוד במצב מביך…שוער טוב מבין את הלחצים, מקבל אותם, לומד להתמודד עמם ביעילות…

תפקיד השוער מאופיין בבדידות רבה. רוב המשחק אתה לבד, מתמודד עם עצמך. אתה חייב לשמור על ריכוז ברמה גבוהה ולדעת לווסת עוררות כל ה 90 דקות. לשוער אין הזדמנות שניה, יכולות לעבור דקות רבות בהן לא ייגע בכדור וברגע האמת הוא צריך להיות במיטבו. ועל כן, יכולת השמירה על דריכות, מחשבה מפוקסת היא הכרח ועל כך חייבים להתאמן.

תחשוב שאתה יושב במשרד, מול מחשב ועשית טעות כלשהיא…עכשיו תחשוב שפתאום נדלקים האורות ו 20000 איש צועקים עליך…. ככה זה מרגיש להיות שוער מקצועני !

שוער צריך להכיר את עצמו מצויין. שוער חייב להבין את אישיותו ולהתמודד עם הפחדים שלו. זה חלק מרכזי בלהפוך לשוער בעל יכולות בספורט התחרותי (הדגש שלי כאן בהיבט המנטלי אך כמובן שחייב להכיר את יכולותיו ומגבלותיו הטכניות והפיסיות). שוער חייב לפתח את היכולות \ תכונות \ ערכים הבאים:

  • עמידות – resilience – יציבות – שליטה עצמית
  • מנהיגות – שליטה אבסולוטית ברחבה. שליטה בכל השחקנים ויכולת השפעה. חשוב שישדר ביטחון, שפת גוף חיובית. כדי שייתן ביטחון לבלמים שלו. שוער שנראה מהסס פוגע בעקיפין ובאופן ישיר בביטחון ובקבלת ההחלטות של ההגנה שעומדת לפניו.
  • יכולות תקשורת – אסרטיביות
  • אחריות
  • קבלת החלטות ברמה גבוהה באופן יעיל ומהיר
  • נחישות ואומץ
  • יכולות מיקוד וריכוז
  • יכולת למידה וקבלת ביקורת

ברצוני להאיר זווית, שנמצאת באופן מוחלט באחריותו של השוער וזה היכולת להתמיד וללמוד ! שוער חייב ללמוד המון: להבין שיטות משחק, להבין זויות בעיטה, שפת גוף של שחקנים בועטים, להבין ברוח וגשם, במגרש יבש או חלק, סיננטי או דשא, להבין באנרגיה ופיסיקה ועוד ועוד. שוער טוב לומד באדיקות, מתאמן על הכל, שואל את עצמו שאלות קשות, מציב יעדים ומטרות, בוחן את עצמו ולא מפחד לקבל הערות מכל איש מקצוע שיכול לתרום לו. על רוב הנושאים שהצגתי ניתן להתאמן מנטלית בעזרת איש מקצוע מתאים. שוערים לעולם יבצעו טעויות, אך לא יותר משחקנים אחרים. ההבדל, טעות של שוער היא, לפעמים, ההבדל בין השתתפות בתחרות לזכייה בגביע.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן